Szanowni Klienci, Święty Mikołaj w natłoku prac nie jest w stanie zdążyć z dostarczeniem wszystkich paczek na czas.

Prosimy Państwa o wyrozumiałość. W celu ustalenia dokładnego czasu realizacji prosimy o kontakt z działem handlowym, tel. +48 62 766 31 01.

Czy używać oleju sprężarkowego czy samochodowego do kompresora tłokowego?

Dlaczego oryginalny olej WKTT pozwala osiągnąć kompresorom kilkunastoletnie resursy między-remontowe i dlaczego samochodowy olej silnikowy im w tym nie pomoże?
23.11.2022
Czy używać oleju sprężarkowego czy samochodowego do kompresora tłokowego?

Czy używać oleju sprężarkowego czy samochodowego do kompresora tłokowego?

Dlaczego oryginalny olej WKTT pozwala osiągnąć kompresorom kilkunastoletnie resursy między-remontowe i dlaczego samochodowy olej silnikowy im w tym nie pomoże?

Na przykładzie silnikowego oleju mineralnego 15W-40.

Czas pracy / zakładane interwały / „żywotność” oleju

Olej sprężarkowy WKTT przeznaczony jest do wymiany po ok. 1000 h pracy. Olej silnikowy mineralny 15W-40 z założenia wymieniany co ok. 10 000 km jazdy, przy założeniu średniej prędkości 70 km/h przygotowany jest do pracy przez ok. 143 h czyli 6 dni (10000/70=143).

 

W przypadku sprężarek i olejów do ich smarowania kluczową kwestią jest zapobiegnięcie zapłonowi i wybuchowi. Środowisko pracy sprężarki sprzyja tworzeniu atmosfery wybuchowej. Mamy sprężony tlen z powietrza, paliwo/olej i duże ilości ciepła wydzielanego w procesie kompresji.

Oleje silnikowe często są silnie detergentowane, co oczywiście ma pozytywny wpływ na czystość silnika. Zastosowanie klasycznego, detergentowanego oleju silnikowego w układzie sprężarkowym będzie skutkowało powstaniem osadów węglowych, których obecność w sprężarce znacznie obniża żywotność urządzenia.

Lepkość kinematyczna / robocza

Warto zwrócić również uwagę na niepokrywające się charakterystyki lepkościowe oleju sprężarkowego WKTT, w klasie lepkości ISO VG 100 i oleju silnikowego wielosezonowego 15W-40 według klasyfikacji SAE.

Przykładowe dane dla popularnych olejów samochodowych:

Wyższa lepkość robocza skutkuje większymi oporami ruchu, niższą wydajnością i generowaniem większych ilości ciepła. To z kolei potęguje degradację oleju, zwiększa ilość osadów i pięknie wspiera procesy przegrzewania i zacierania urządzenia. Tylko czy o to nam chodzi?

Olej WALTER WKTT to:

  • Dobra wytrzymałość filmu smarnego zapewniająca odpowiednie doszczelnienie tłoków, zapobiegająca stratom mocy na rzecz tarcia i służąca utrzymaniu wydajności sprężarki w czasie.
  • Ochrona przeciwzużyciowa części pozostających w kontakcie (tłok/tuleja).
  • Właściwości przeciwwapienne aby zapobiegać pienieniu środka smarnego -> spieniony olej nie smaruje wydajnie.
  • Dyspergowalność aby zapobiegać odkładaniu zanieczyszczeń organicznych, pyłu i cząstek metali na zaworach.
  • Właściwości antyoksydacyjne aby wydłużyć interwały wymiany i ograniczać konieczność dodatkowego serwisowania zaworów i kolektorów wylotowych.

 

Rozumiemy, że możesz mieć duszę eksperymentowania, dlatego nasz dział serwisu chętnie pomoże Ci dotrzeć do bezpiecznego brzegu, kiedy zakończysz czas eksperymentów.

 

Loading...